Afbeeldingen - images·Theorie - explained·Zoektocht naar de Graal - Grail quest

Zoektocht naar gnosis 1 – quest for the gReaL.


Avalon, Keltisch godendom van 'the lady of the lake'. Verblijfplaats van Excalibur.
Camelot, locatie van de 12 Ridders van de Ronde Tafel en Arthur. Vertrekpunt van de zoektocht naar de Graal.
De 12 ridders van de Ronde Tafel: gelijkheid, vrijheid en broederschap.
Lady Avalon, lady of the lake: keltische moedergodin.

Knights of Camelot – het verhaal van Camelot , Arthur en zijn Ridders van de Ronde Tafel.

Alles wat ik meemaak in mijn leven heeft een betekenis, hoe lang geleden, onbeduidend, beangstigend, kort of langdradig dan ook. De bedoeling van al die gebeurtenissen te samen is, om mij aan te zetten tot een zoektocht naar de betekenis van dit alles. Een zoektocht naar de Graal, zoals in het verhaal van Parzival of de Arthur-saga  over de Ridders van de Ronde Tafel.

(Een zoektocht naar Jezelf, dat wat wij ook God, het Al, het Een, het ge-Heel, enz. noemen.)

Parzival verslaat de gevreesde Rode Ridder op zijn zoektocht naar de gRaal.

Ik ben aan die zoektocht begonnen  en gaandeweg lukt het steeds beter om dat wat mij tegenhoud (schijn-bare zekerheden en ver-geten angsten) los te laten.

(Het lot, dat wat wij toe-val noemen,  geeft je kans op kans: de kansen vallen je toe. De een heeft uit vorige levens meer kennis meegekregen om het zodoende sneller in te zien dan de ander. Uiteindelijk ziet iedereen in dit leven het nut van deze ont-moetingen en gebeurtenissen in. Iedereen heeft zijn eigen moment van her-kenning, de wijsheer al vanaf zijn geboorte, de ongelovige ziet het licht pas op zijn sterfbed, alle anderen hebben het moment van ‘op weg gaan’ ergens daar tussen in. Door de juiste vraag te stellen komt het antwoord naar je toe.)

De Graal komt voorbij als hij verblijft in het kasteel van de Visserkoning, maar Parzival durft de vraag niet te stellen. Daarom blijft hij nog langer zoekende.

Toen ik op pad ging om te zoeken kwam ik eerst mijn ‘verslavingen’ van het leven tegen die mij tegenhouden om te doen wat ik graag wil doen. Door de confrontatie aan te gaan met deze beperkingen ben ik gaan ervaren en gaan inzien wat ik moet loslaten om verder te komen. Door te leren, begrijp ik meer van het waarom van mijn ver-leden en wordt ik wijzer. Deze wijsheid brengt me in evenwicht met mijn ge-weten. Door vrede te hebben met wat ik deed en wist (mijn ge-weten) kom ik meer en meer tot rust en komen angsten en problemen tot een op-lossing. Ze lossen op, stap voor stap en houden mij niet meer tegen om verder te gaan in mijn leven. Ik laat los wat niet van mij is en niet bij mij hoort. Ik ben mij zelf.

(Je gaat op een of ander moment het licht zien, al hier op Aarde, niet pas als je dood bent! Als je overlijd verlang je naar dat licht maar je hebt het hier al gezien.)

Op het juiste moment krijgt Arthur hulp van Excalibur, maar neemt hij ook weer afstand hiervan.

Op mijn pad krijg ik op het juiste moment hulp van mensen en allerlei vormen van entiteiten, zoals engelen en geesten (overleden geliefde mensen, geestverwanten), die hier zelf voor kiezen om dit te doen. Ze weten al heel lang wie ik ben en waarom ik nu hier ben. Ik kom ze mijn hele aardse leven al tegen maar heb ze beter leren her-kennen door te ont-moeten in de toenemende rust van openheid en eerlijkheid.

(Deze ontmoetingen zijn het sterkst op momenten waarop we verbaasd zijn over de grote toe-valligheid van de gebeurtenis. Deze ont-moetingen helpen je verder als je dat wat je toevalt herkend en er naar handeld. Je gaat accepteren dat als je ergens om vraagt, om meer duidelijkheid, je dit ook krijgt. Je vraag wordt beantwoord doordat je vertrouwd op de gebeurtenis en je dit herkent.)

Martinus van Tours geeft een deel van zijn mantel aan een arme man langs de weg.

Maar de stappen op de weg van mijn zoektocht zet ik zelf en ik alleen kan ervaren wat ik op mijn pad tegen kom. Dat kan niemand van me overnemen. Ik doe het zelf. Ik ben mijn eigen Ark en vind mijn Graal door te be-leven, te ge-loven en los te laten wat niet bij mij hoort (gehechtheid, verlangen, angst, verwijten, oordelen).

Uiteindelijk vind ik de (Goddelijke) vonk, die mij liefdevol energetisch in verbinding houd met het Universum.

De edele man belooft trouw aan de vrouw die hij respecteert en lief heeft.

Geschreven naar aanleiding van het lezen van het boek:

Het lange afscheid van Charlie StCloud – geschreven door Ben Sherwood.

Het lange afscheid van Charlie St Cloud - Prachtig verhaal van geloof, hoop en liefde.

(Mario Kuijpers 2009 -01)

May you be blessed’ movie – Kate Nowak

Geef een reactie

