Engels - English·Film Video historie·Gedicht - poëm·Gnosis·Nederlands - Dutch·Oude geloven·Oude volken - Anciënt·Verhalen - stories·Zoektocht naar de Graal - Grail quest

Op zoek naar de oorsprong


Het gebed van de indiaan. 

Ook bij de indianenvolken was de zoektocht naar gnosis (weten wie je werkelijk bent en waarom je op Aarde bent) bekent. De Hopi waren een van de cultureel welvarendste oorspronkelijke volken van Amerika. Hieronder volgt een gedicht waaruit dit duidelijk blijkt. Het komt uit: Techqua Ikachi, The traditional Viewpoint of the Hopi Nation.

 O, Grote Geest

wiens stem ik in de Winden hoor

en Wiens Adem Leven geeft aan de hele Wereld.

Hoor mij!

Ik ben klein en zwak.

Ik kan niet zonder Uw Kracht en Wijsheid.

Laat me in schoonheid wandelen

en zorg dat mijn ogen altijd gericht zijn

op de naderende Rode en Purperen Zonsondergang.

Maak dat mijn handen hetgeen Gij gemaakt hebt

ontzien

en scherp mijn gehoor

om Uw Stem te horen.

Maak me wijs,

opdat ik de Dingen die Gij mijn Volk hebt onderwezen

mag doorgronden.

Laat me de Lessen lezen

die Gij in ieder Bladen iedere Rotsverborgen hebt.

Ik zoek naar Kracht,

niet om belangrijker te zijn dan mijn Broeder,

maar om mijn grootste vijand,

mijn eigen Ik,

te leren begrijpen.

Zorg dat ik altijd voorbereid ben

om tot U te komen

met schone handen en opgeslagen ogen.

Opdat,

als het Leven dooft als de langzaam ondergaande Zon

mijn ziel tot U mag komen

zonder schaamte.

Film documentaire: Techqua Ikachi: Aboriginal Warning (Hopi culture). Klik op de link om de film te kunnen bekijken.

  • Part One: history documentary AUTOBIOGRAPHY OF A HOPI,
  • Part Two: prophecy docudrama EARTH SPIRIT, Aboriginal prophecy warns against drilling and mining the Earth and has been proven accurate by the rising specter of global warming.
  • In AUTOBIOGRAPHY OF A HOPI (10 minutes), a Hopi farmer tells of his travels from reservation to government school, to hard times, to war, and back home to appreciation of traditional life close to nature. That philosophy calls on people to follow the natural way.
  • In EARTH SPIRIT (34 minutes), indigenous people resist oil and mining interests seeking to exploit and pollute their land. The tribe is in conflict. Many want the material benefits of modern industry, but traditional voice a prophecy warning against violating the natural way of life, hurting the people and their environment. A troubled city youth is drawn back home to defend the land of his ancestors. Similar confrontations are currently being faced by indigenous peoples all around the world.
 

Film documentaire: Hopi: Techqua Ikachi (deel 1 + 2 hieronder te bekijken).

Uniek beeldmateriaal over de Hopi manier van leven van de Hopi indianen.De film laat ook zien hoe zij bruut werden verdreven van hun eigen land en hoe heilige grond werd ontheiligt. Allemaal opgenomen met super 8 film. Niet te min erg boeiend. Het betreft door de Hopi’s zelf gefilmt materiaal, ook de vertaling (engelstalige ondertitels) hebben ze zelf verzorgt.

 

Hopi mythologie: de voorspellingen van de Hopi lijken veel op de voorspellingen van de Maya.

Geef een reactie

