Gedicht - poëm·Gnosis·Op zoek naar Gnosis·Theorie - explained

Op zoek naar vrienschap (kunnen luisteren)


Je hoeft de zoektocht naar gnosis niet alleen te gaan.

De Zweedse mysticus en wetenschapper Emanuel Swedenborg (1688 – 1772) maakt onderscheid tussen je vlees-en-bloed familie hier op Aarde en je eigenlijke geestelijke familie. Hij noemt die echte geestelijke familie een engelengenootschap, waarvan het ene deel in de hemel en het andere deel op Aarde vertoeft. In je aardse familie kunnen leden zitten van je engelengenootschap, maar meestal is dat niet zo. Af en toe kom je in je leven ineens zo’n geestelijk familielid tegen. Slechts een blik is voldoende en je herkent elkaar, alsof je al eeuwen met elkaar optrekt (wat misschien wel zo is) en de draad hier weer op pakt waar die was blijven liggen. Dan glijd je als vanzelf weer terug in een verwantschap die uit een andere wereld tot je schijnt te zijn komen. Dit zijn je meest dierbare vrienden. Soms trekt zo’n vriend even met je op, maar altijd is zo’n vriendschap van een blijvende betekenis, ook als die vriend om een of andere reden weer uit je leven verdwijnt. Maar je weet dat je niet bang hoeft te zijn om iemand los te laten als de tijd er is. Je gaat verder op je eigen weg, rijker door ervaring en wijzer doordat je hebt mogen leren, door vreugde en verdriet heen. Het kan je een aantal keren in  je leven overkomen.

Emanuel Swedenborg

In een mooie tekst van Mieke Mosmuller (schrijfster) wordt deze vriendschap nog eens beschreven.

 In de existentie van je meest dierbare vriend hoef je niet te geloven, want hij of zij bewijst zijn existentie door er te ZIJN. De aard van je meest dierbare vriend is je bekent omdat je van hem of haar houdt. Niemand hoeft je te overtuigen van zijn of haar voortreffelijkheden, je kent die immers uit eigen ervaring! 

Mosmuller - Wijsheid is een vrouw

 Ware vrienden hoeven elkaars hand niet vast te houden want ze weten dat die andere hand er altijd voor ze zal zijn.

Antoine de Saint-Exupéry, Frans piloot en schrijver (1900-1944)

Antoine de Saint-Exupéry

 Alles wat je meemaakt is om een groter mens te worden en van daaruit kun je een ander ook weer helpen; het is niks nieuws wat er gebeurt, alleen voor ons individuen is het nu nieuw.

Uit het boek: Prediker, met dank aan mijn zwager Ton van Dijk 1995

Prediker - Gustave Doré

Vriendschap vraagt inzet.

In een mooi gedicht uit 1989 geeft Leo Buscaglia betekenis hieraan.

Leo Buscaglia

 Luisteren

Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij adviezen te geven, dan doe je niet wat ik je vraag.

Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij begint mij te vertellen, waarom ik iets niet zo moet voelen als ik voel, dan neem jij mijn gevoelens niet serieus.

Als ik je vraag naar mij te luisteren en jij denkt dat je iets moet doen om mijn probleem op te lossen, dan laat je mij in de steek, hoe vreemd dat ook mag lijken.

Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar me en probeer me te begrijpen.

En als je wilt praten, wacht dan even en ik beloof je, dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren.

Geef een reactie

